Bliv set på YouTube: 10 gode råd om YouTube Søgemaskineoptimering

418
1

Hvis du gerne vil blive set på YouTube, så skal du søgemaskineoptimerer dine videoer. Her får du 10 gode råd, som vil give dine videoer bede placeringer.

Vi tænker måske ikke over YouTube som en søgemaskine, men faktisk er det verdens næststørste (efter Google). Derfor er det også muligt at lave søgemaskineoptimering(SEO) på YouTube på samme måde som man kan på Google og andre søgemaskiner.

Hop Til:

1. Få styr på dine søgeord
2. Brug dine søgeord korrekt i titlen
3. Tilføj blikfang til din titel
4. Brug tags korrekt
5. Lave dit eget miniaturebillede “Thumbnail”
6. Lav en grundig beskrivelse
7. Tilføj undertekster
8. Fasthold dit publikum med godt indhold
9. Sørg for at få interaktion 
10. Brug Afsluttende skærmbillede, annoteringer og Kort

1. Få styr på dine søgeord

Folk finder videoer ved at skrive søgeord i søgefeltet, så hvis dine videoer skal blive fundet, skal du først og fremmest skal have styr – dine søgeord.
Du skal vælge dig ét eller flere gode søgeord, som du gerne vil findes på. Hvis du laver en video om chokoladesmåkager, så duer det ikke at kalde videoen “Hannes chokolademums” – Det er der simpelthen ikke nogen der søger efter, men der er sikket mange som bare skriver “opskrift chokoladesmåkager”, så der har du allerede dine to vigtigste søgeord.

2. Brug dine søgeord korrekt i titlen.

Allerede inden du uploader din video, skal du huske at navngive selve video filen – ikke bare “MOV_1020.mov”.
Filnavnet skal være ca det samme som den titel du vil giver videoen i YouTube, bortset fra at der er visse tegn du ikke kan bruge i filnavne.

Titlen på din youtubevideo skal være et sted mellem 20 og 70 anslag.
Den skal være en god og grundig beskrivelse af indholdet, uden at være så lang at folk ikke orker at læse det hele.
Det kan være en god ide at opdele titlen i 2 dele: En hovedoverskrift efterfulgt af en beskrivelse. f.eks:

Søgemaskineoptimering på YouTube: 10 gode råd

Hvis du gerne vil findes når folk f.eks. skriver ”YouTube søgemaskineoptimering”, så skal dette stå helt i starten f.eks.

YouTube Søgemaskineoptimering: 10 gode råd

I stedet for

10 gode råd om YouTube Søgemaskineoptimering

Er dit søgeord blot ”Søgemaskineoptimering”, kan du således skrive

Søgemaskineoptimering på YouTube: 10 gode råd

3. Tilføj blikfang til din titel

Når folk skimmer igennem en masse tekst, så er der elementer som vores øjne oftere stopper op ved end andre. Det er typisk elementer der normalt ikke optræder så ofte som bogstaver.

Det er typisk (parenteser), [klammer], versaler(store bogstaver) tal, tegn og det nuværende eller kommende årstal

Søgemaskineoptimering (10 gode råd)

Forøg din indtjening med 25% i 2019

Få hjælp til din markedsføring [GRATIS]

Det forbedrer ikke direkte din SEO at benytte disse blikfang, men der er større sandsynlighed for at folk lettere stopper op og interagerer med netop dit opslag.

4. Brug YouTubetags korrekt

Tags er ikke bare søgeord du skal indtaste. YouTube og Google ’læser’ nemlig også dine tags for at forstå indholdet af din video. Derfor bør du sikre at dine tags ikke bliver alt for brede, men istedet giver en præcis billede af din videos indhold.

Det kan være fristende at bruge populære søgeord som tags, men på sigt kan det skade din placering. Hvis du bruge alt for mange tag som ikke passer til dit indhold risikere du at folk bliver de skuffede og hurtigt stopper med at set din video og og det skader din plads i søgeresultaterne.

Der er lidt uenighed blandt eksperter om, hvor mange tags man skal bruge, men meget tyder på at man i nu (2018) kan nøjes med langt mindre tags end tidligere. YouTube begrænser selv antallet ved at have et maks loft på 500 anslag, men ofte kan det halve være nok. Det vigtigste er, at du ikke bruger for mange meget forskellige tags, da der er risiko for at søgemaskinerne vil få det indtryk, at din video er rodet og usammenhængende.
Rækkefølgen af dine tags er ikke ligegyldig, så derfor kan det være en god ide at skriver sine tage efter denne model:

  • Skriv de vigtigste søgeord først. skriv gerne titlen på videoen som det første (”F.eks. YouTube søgemaskineoptimering”
  • Skriv herefter 2-5 variationer af dit primære søgeord
    (f.eks. YouTube SEO, YouTube søgning, Søgemaskineoptimering på Youtube)
  • Lav variationer med forskellige endelses.”Bliv fundet på Youtube”,”Blive fundet på Youtube”
  • Skriv mindst 3 specifikke søgesætninger f.eks. “Hvordan laver man YouTube søgemaskineoptimering”, “Hvad er YouTube søgemaskineoptimering” “Lær at lave YouTube søgemaskineoptimering”
  • Skriv 1-3 brede søgeord (overordnede emner, men uden at blive for bred)
    (f.eks. “Online markedsføring)”

NB! Brug evt. autofuldførelsefunktion i til at finde dine variationer.
Prøv også at skrive ”_ keywords” altså underscore + mellemrum før dit søgeord.
Det giver dig søgeresultater, hvor søgeordet indgår i en sætning (>< til at stå først).
NB! Af en eller anden årsag, så virker det bedst, hvis du først skriver dit søgeord og først BAGEFTER tilføjer mellemrum + underscore.

Et lille tip kan være at bruger de samme søgeord som en anden meget populær video med indhold som ligner dit meget. Det vil med stor sandsynlighed sikre at din video dukker op som ”foreslået video” når fok ser den anden video.

Du kan også sikre dig, at det er dine egne videoer, bliver vist som foreslåede videoer, ved at have ét eller flere søgeord som går igen i dine videoer. Det skal selvfølge stadigt passe tematisk med videoernes indhold.

Husk at din youtubekanal også har tags som du skal vælge. Her er det ligeledes bedst, hvis du kan begrænse dig inden for et emneområde, med de vigtigste tags først. Hold dig til omkring 10-15 tags.

5. Bliv set på YouTube ved at lave din eget miniaturebillede ”Thumbnail”

En miniature er et klikbart, visuelt ikon, der repræsenterer indholdet af din YouTube-video. Miniaturer bruges på alle YouTube-videoer, og betragtes som en vigtig faktor i en videos klikfrekvens (CTR) og visninger. Hvis du ikke laver et miniaturebillede selv, så vælger YouTube selv et fra din video, men det er en rigtig dårlig ide. Ifølge Youtube selv, så er har 90 % af de videoer som klarer sig bedst i søgeresultaterene, et brugerdefineret miniaturebillede

Det gælder naturligvis om at lave en iøjenfandende Thumbnail som skiller sig ud fra de andre og som indbyder sereren til at klikke på det.

Lidt gode råd til at lave en god thumbnail er.

  • Brug stærk kontrast.
    Kontrast er, når farver og visuelle elementer skiller sig ud fra hinanden.
  • Tilføj grafik og tekst. Det kan hjælpe folk med at forstå, hvad din video handler om Ideelt set bør man kunne forstå dit videos emne uden at skulle læse titlen.
    Brug stor tekst eftersom din miniature er virkelig lille (især på mobil).
    Så sørg for, at din tekst er let at læse på alle enheder. Hold dig til 20 tegn eller mindre.

6. Lav en grundig beskrivelse

Lige som tags, så bruger YouTube beskrivelsen til at forstå indholdet af din video, men det ser ud til at, at beskrivelsen længere spiller så stor rolle i forhold til rangeringen, men det er stadig god praksis at skrive en optimeret beskrivelse. Desuden får det dig til at fremstå professionelt og meget mere troværdigt.

  • Start gerne din beskrivelse med en ”hook” – en kort beskrivelse af, hvad folk får ud af at se din video – det bør du også gøre i selve videoen.
    ” Vil du gerne have at dine videoer bliver set på YouTube? Så får du her 10 gode råd.”
  • Brug et sted mellem 100-200 ord til at beskrive indholdet af din video grundigt.
  • Brug dit primære søgeord så tidligt at det er muligt og gentag det søgeord 2-3 gang undervejs.
  • Brug flere termer som relaterer sig til søgeordene.

NB! Husk altid at indsætte link til din hjemmeside og evt. også til facebook, twitter og andre sociale medier.

7. Tilføj undertekster

At tilføje undertekster er ikke kun en service til hørehæmmede og folk som ikke forstår det sprog som tales i videoen.
Faktisk så bliver over halvdelen af alt onlinevideo set uden lyd. Det er skyldes f.eks. at folk ser video, mens de sidder i et offentligt transportmiddel, er på arbejde og lignende situationer. Derfor er det større sandsynlighed for at de vil ses din video, hvis der er undertekster på. Derudover så er undertekster, den bedste måde at hjælpe YouTube med præcist at forstå dit indhold.

Hvis du har udfyldt en videoens titel, beskrivelsen, tags og undertekster og der er en god sammenhæng mellem alle disse elementer, så er Youtube rigtig glad og vil gerne vise din video til mange af de helt rigtige mennesker.

8. Fasthold dit publikum med godt indhold

Fang dit publikums interesse fra starten! En af YouTubes egen undersøgelser viser, at hvis folk bliver fanget af indholdet og ser de første 15 sekunder, så er der stor sandsynlighed for at de ser videre et god t stykke tid.

Det siger sig selv at du ikke får en video til at ranke højt, bare ved at lave en god titel, udfylde beskrivelsen og smide et par gode tags på din video. Du skal naturligvis have godt indhold. Hvad det er, tja, det et kæmpe kapitel for sig selv, men det handler selvfølgelig om at vise noget interessant så seeren, har lyst til at se hele videoen.
”Fastholdelse af publikum” (på engelsk ”Audience retention”) er en betegnelse for hvor lang tid af en video som publikum i gennemsnit ser. Det eren statistik, som du kan finde under ”Analyse” på dine egne kanaler.

Hvis din video f.eks. er 1 minut lang og folk i gennemsnit ser 30 sekunder, ja så er din ”Fastholdelse af publikum” 50 procent . Høj procenter betyder at publikum godt kan lide dit indhold og YouTube derfor gøre din video mere tilgængelig for flere, sagt med andre ord, videoen vil ranke højere. Sørg for at lave godt indhold og fjern videoer som har lav ”Fastholdelse af publikum” da de vil skade i kanals overordnede omdømme.

Hvor lang skal din video være? Det korte og måske knap så brugbare svar er ”så lang som dit indhold er interessant. Det er lidt paradoksalt at folk generelt bruger mest tid på at se korte videoer, men faktisk så er det oftest længerevarende videoer som YouTube rangere højt på YouTube. Ifølge en undersøgelse foretaget af Backlinko, “Den gennemsnitlige længde på en første side YouTube-video er 14 minutter, 50 sekunder.” Det skydes med alt sandsynlighed, at YouTube har en stor interesse i at folk ser så meget YouTubevideo som muligt. YouTube vil gerne belønne videoer af ”god kvalitet” og da korte videoer er hurtige at producerer og lange videoer – ja de tager sjovt nok længere tid at producerer, hvilket YouTube tolker som et kvalitetstegn.

Hvis det emne, du taler om i dit indhold, kræver en lang, indsigtsfuld video, så skal du endelig gå efter 8-15 minutter, men tilføj aldrig indhold bare for at gøre den længere, det opdagere seerne og de er trods alt dem der har mest magt ift. om din video kommer til at ranke. Det påvirker din video placering negativt, hvis din ”Fastholdelse af publikum-%-sats, er for lav. Det er som nævnt en indikator for at folk kun ser en lille del af din video inden de stopper, du kan endda set, ret præcist hvornår folk stopper og måske kan du ændre noget på netop dette sted i videoen.

Nogle emner passer til længere videoer, andre gør ikke. Det gælder om at lære sin målgruppe at kende og forstå, hvad de vil. Test et par forskellige videolængder, og gå derefter til YouTube Analytics og se, hvordan hver enkelt af klarer sig.

9. Sørg for at få interaktion

På YouTube har brugerne rigtig mange muligheder for at interagerer med videoindhold som de syntes er interessant, men også som indhold som de ikke bryder sig om.

Interaktion er:

  • Kliks på video
  • Kommentarer
  • Delinger
  • Likes
  • Abonnementer

Hvis en video får mange interaktioner, så tolkes det som et kvalitetstegn, hvilket giver bedre ranking.

Klik på video (Klikfrekvens / CTR “Click-through rate”))

Når folk søger efter en video vha. et bestemt søgeord og klikker på din video fra resultatsiden, er det et signal til YouTube om, at din video er et godt match til dette søgeord og du vil blive belønnet med et ranking boost.
Hvis brugerne derimod IKKE klikker på din video, selvom den bliver vist blandt resultaterne, degraderer YouTube din placering.

Dette forhold kaldes for “klikfrekvens” eller “CTR” – Click Through Rate.

Hvis din video f.eks. bliver vist blandt 100 søgninger og der bliver klikket på den 5 gange, så er CTR’en 5%

Det er vigtigt, at du holder meet øje med dine videoers CTR, at det er en af de væsentligste rankingfactors.
God CTR skyldes ikke kun godt indhold, men i høj grad også en god titler og en god thumbnail.
Omvendt kan lav CTR skyldes en dårlig Thumbnail eller titel. Prøv at udskifte det svage led, og se om det har effekt.

Kommentér, del og likes

Når brugere kommenterer, deler eller liker din video, ser YouTube det som en god ting. Detyder det, at de kunne lide videoen eller i det mindste blev de inspireret nok til at interagere med den.

Du kan motivere seerne til at skrive kommentarer til dine videoer ved f.eks. gør ved at stille spørgsmål til seeren i selv videoen. Undgå generelle spørgsmål, men prøv stedet at stille et meget specifikke spørgsmål helt i slutningen af videoen.

  1. ”Kommentér gerne på denne video”
  2. ”Fortæl os, hvad du syntes er det sværeste er ved søgemaskineoptimering”?

Du kan også opmuntre dine seere til at dele videoen og like den. Selvom nogen måske klikker på ”kan ikke lide” skader ikke nødvendigvis din videos ranking, faktisk kan de hjælpe. ”Kan ikke lide” tæller nemlig stadigt som interaktion – Det vidner om engagerede brugere.

Abonner

Hvis seerne begynder at abonnerer på din kanal efter at have set videoen, er det en tegn på at din video er værdifuld, og folk kan lide den. Og gæt en gang – det belønner YouTube. For at få flere abonnenter, så opfordr folk til at abonnere på din kanal i slutningen af ​​dine videoer og tilføj annoteringen ”Abonner”

10. Brug Afsluttende skærmbillede, annoteringer og Kort

Med funktionerne ”Afsluttende skærmbillede og annoteringer og ”Kort” kan du tilføje klikbare ikoner som vises på din video når den afspilles.

Du har mulighed for at:

  • Promoverer en anden video eller playliste,
  • Promoverer en anden kanal,
  • Du kan opfordre seerne til at deltage i en afstemning
  • Du kan linke til et godkendt website.
  • Du kan opfordre seerne til at abonnerer på din kanal

Ud over at det gøre det letter at opnå interaktion fra dine seerene, så belønner YouTube og videoer der gør brug af disse funktioner med en bedre ranking.

Tip til plugins!

Jeg vil anbefale, at man henter to YouTubeplugins: VidIQ og Tubebuddy.
Begge får i gratis udgaver som giver en masse ”onscreen” data om egne og konkurrenternes videoer.
Det gør det letter at få overblik over, hvad man kan optimerer på og om man evt. mangler at udfylde tekstfelter eller tilføje elementer.

the VidIQ Chrome extension

Tubebuddy for YouTube