Hvad er søgemaskineoptimering?

613
0

Søgemaskineoptimering eller SEO (”Search Engine Optimization”) er arbejdet med at optimerer hjemmesider ud fra de faktorer, som søgemaskiner, som f.eks. Google, kigger på, når de skal rangere hvilken side der kommer før andre i søgeresultaterne.

Når nogen f.eks. søger på “Bryllupsfotograf Odense” vil der være langt og 10.000 resultater fordelt på en liste med over 1000 sider. De resultater som vises øverste og nederste på hver side er betalte annoncer, mens de resterende er “organiske”(ikke-betalte) resultater. Selv de betalte resultater, skal lev op til en vis standart eller bliver de ikke vist – det ville simpelthen underminere googles forretning. Det er rent faktisk ikke mulig at betale sig til en topplacering, hvis man er et ”dårligt resultat”.
Uanset om et resultat er betalt eller organisk, så er rækkefølgen af søgeresultaterne ikke tilfældig men nøje udvalgt af søgemaskinen.

Hvorfor skal man søgemaskineoptimerer?

Grunden til at man laver søgemaskineoptimering er naturligvis for at ens side bliver fundet af så mange interesserede som muligt. Når man laver SEO, så sørger for at man bliver et godt resultat for de rigtige søgeord. Hvis ikke du har udvalgt dig de rigtige søgeord, så er alt dit andet arbejde ligegyldigt.  Hvis du sælger Ludo, vil du sikkert gerne findes når folk søger på ordet ”ludo”, eller ”sjove familiespil” eller måske endda ”sommerhusunderholdning”. For at blive fundet skal disse søgeord indgå i rigtig mange sammenhæng på din hjemmeside eller i din URL.

Når googler læser alle dine sider igennem og f.eks. finder ordet Ludo går igen og igen, så vil den sandsynligvis vurderer at du er et godt resultat for folk som søger på ordet ”ludo”

Hvad er en algoritme?

Google primære funktion er at leverer de ”bedste” søgeresultater til brugerne og måden hvorpå de finder frem til hvad der er ”det bedste” sker via deres algoritme.

Algoritmen er et utroligt komplekst “regelsæt” eller “krav” som er skabt ud fra de bedste intentioner om at give brugeren det bedste resultat når vedkommende laver en søgning. Det ligger i ordet “søgeMASKINEoptimering” at der er tale om en form for robot. Algotitmen er robottens kode eller regler som den er programmeret til at følge, for at imødekomme de menneskelige succeskriterier. Når man foretager en søgning, så laver google en masse sammenligninger og beregninger og præsenterer så – i prioriteret rækkefølge – det som de mener er de “allerbedste” resultater højt oppe på side 1

Hvordan laver man søgemaskineoptimering?

Når man laver SEO, så arbejder man på at få en hjemmeside til at opfylde de ”krav” som søgemaskinerne stiller til gode resultater. Man efterstræber at komme til at ligge højt placeret på side 1 eller så tæt som muligt, når folk søger efter noget som ens hjemmeside udbyder.

Overordnet er der 3 ting som gør at søgemaskinerne rangerer din side højt.

  1. Sidens teknisk fundament skal være i orden.
  2. Der skal være godt indhold på siden
  3. Der skal være mange eksterne links til siden og den interne linkstruktur skal være i orden.

Jeg vil uddybe tre punkter i andre artikler, men her er den korte version.

  1. Det tekniske fundament

Google skal have mulighed for at indeksere alle sider på er domæne og forstå hvad alle sider handler om. Det er kun muligt hvis siderne er sat rigtigt op og siden fungerer teknisk korrekt. Siderne må f.eks. ikke være for lang tid om at loade og så skal det virke godt på både computer og mobil.

Når man laver søgemaskineoptimering, så kigger man også på om sidernes elementerne er markeret rigtigt. Til eksempel så ved google ikke at ” 78735279” er et telefonnummer eller at “Fuglefløjt Allé 32” er din adresse. Det er kun tal og ord indtil du har markeret/kodet tallet som telefonnummer og “Fuglefløjt Allé 32 som “adresse”. Når det er gjort, er der mulighed for at få det vist i søgeresultaterne.

  1. Godt Indhold

Det er naturligvis individuelt om man syntes en artikel er god eller godt skrevet, men Google algoritme er programmeret ud fra en enormt stor erfaring med hvordan de fleste foretrækker at en tekst er strukturerer. Der kigges bl.a. på om sætningerne er alt for lange og det vurderes om der er semantisk og tematisk sammenhæng i teksten.

Godt indhold er også tydelige tematik i artiklerne og det er søgeord med til at skabe. Google ved f.eks. godt at et ord som ”Ludo” har en sammenhæng med ord som f.eks. ”spil”, ”familiehygge”. Hvis disse optræder i samme tekst, og måske er nogle af disse endda overskrifter, så kan google godt konkluderer at dette er en tekst om ”ludo”, som hænger godt sammen tematisk og derfor kan den vises for folk som søger efter dette emne.

  1. Links

Lidt forenklet så er links til din side, som Likes på Facebook. Google vurderer helt generelt at, hvis mange linker til din side, så må den være god, i hvert fald, hvis dem der linker selv har gode sider. Den interne linkstruktur har også betydning for om google vurderer din side som en god brugeroplevelse. Det kan f.eks. være et link under en artikel ”klik her for at læse næste indlæg”).

Summa summarum.

Hvis du skal søgeoptimerer din side, så skal du gennemgå det tekniske fundament. (Er den (kodet)/sat rigtigt op og helt uden fejl?). Du skal sikre at der er masser af godt og korrekt struktureret indhold på din side og endelig skal du have en god interne linkstruktur og skaffe dig en masse eksterne links til din side.