Sådan laver du et effektivt Facebook opslag

589
0

Vil du gerne have, at dine Facebook opslag bliver set, liket, kommenteret og delt af flest mulige? Så bør du laver dine Facebook opslag ud fra BTI-princippet.

Sådan laver du et effektivt Facebook opslag BTI

Bliv set på Facebook

Når vi er på Facebook, så bruger vi kun ganske få sekunder på at skimme hvert opslag i vores newsfeed. Hvis man gerne vil have at ens opslag bliver set, er det altså alfa og omega, at man fanger brugernes opmærksomhed og vækker deres interesse med det sammen. Hvis det lykkedes, at få folk til at stoppe op ved ens opslag, så er næste skridt at få dem til at læse/se mere af teksten, videoen eller hvad det end måtte være man har slået op. Endelig så vil man ofte gerne have folk til, at interagerer med opslaget enten via likes, delinger, tags, kommentarer m.m.

Forstå Facebook algoritmen

Hver gang vi lykkedes med at få fanget folks opmærksomhed, får dem til at bruge tid på vores Facebook opslag og får dem til at interagerer md vores opslag, så belønner Facebook opslaget ved at vise det i newfeedet hos endnu flere Facebook brugere som så igen kan stoppe op, se og interagerer, og Facebook belønner så igen. Spredningen af et opslag sker altså i runder eller som spiral om man vil.

Facebook opslag spredning

I udgangspunktet er alle (ubetalte) Facebook opslag født lige:
Når du skriver et Facebook opslag og poster det, så dukker det op i feedet hos en lille gruppe mennesker. Uanset om man er verdensberømte Cristiano Ronaldo med over 120 millioner følgere eller bare ukendte Hans Hansen, så antallet af visninger i 1. runde officielt det samme. Når den første gruppe mennesker begynder at give opslaget opmærksomhed, så vurderer Facebookalgoritmen, hvem og hvor mange mennesker som skal være en del af anden runde og så kører spiralen indtil Facebook vurdere, at der ikke er nok ny opmærksomheden fra de mennesker som sidst har fået vist opslaget.

Hvor stor spredning man opnår, måles bla. i ”rækkevidde” som er det samlede antal unikke personer, som har fået vist indhold fra din side eller om din side på deres skærm.

Allerede i 1. runde er det altså en fordel at være Ronaldo, eftersom der med alt sandsynlighed kommer ekstremt meget opmærksomhed.
”Runder” er en lidt forsimplet måde at se Facebooks spredningsalgoritme på, og i virkeligheden sker det hele ekstremt hurtigt og med overlap, så det er ikke sådan at folk i 14. runde nødvendigvis først får vist opslaget langt senere end dem i 1. runde

Maksimer dine Facebook opslags rækkevidde

Sådan laver du et effektivt Facebook opslag - BTI som grafik

For at få størst mulig rækkevidde er et altså vigtigt, at vide, hvordan man opbygger sine Facebook opslag så de får mest muligt opmærksomhed fra brugere og samtidigt bliver belønnet maksimalt af facebookalgoritmen. Til dette formål er BTI-princippet en god retningsline at følge.

BTI står for:

Sådan laver du et effektivt Facebook opslag - BTI forkortelse forklaret

Blikfang i Facebook opslag

Sådan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Blikfang

Folk skal lægge mærke til netop dit Facebook opslag blandt mange andre i deres feed, skal du være sikker at disse tre elementer er optimeret:

  • Billeder (eller Video-thumbnail)
  • Tegn og emojies
  • Tekst (overskrift, opsætningen)

Billeder

Facebook opslag billedeksempler

Det vigtigste blikfang i dit Facebook opslag vil oftest være et billede. Sandsynligheden for at folk stopper op ved et opslag uden billede er langt mindre (ca. 75%) end ved opslag med billeder. Derfor bør dit opslag naturligvis have et virkelig godt billede som fanger øjet, også selvom dit primære indhold er din tekst. Husk også at dit profilbillede er en del af blikfanget, så det skal naturligvis også vælges med omhu.

Er dit indhold en video bør du ligeledes have et velvalgt stillbillede(”Thumbnail”) der vises i dit opslag før der klikkes på ”afspil”. Hvis du ikke selv vælger en Thumbnail, vælger Facebook for dig og det er sjældent det mest optimale.

Rent teknisk så bør dit billede:

  • Være i høj opløsning
  • Have god belysning så motivet er tydeligt
  • Se godt ud på mobiltelefoner (= Tydeligt motiv selv i lille format.)

Vær ikke bange for at bruge smartphonens apps og filtre til at lave dine billeder.

Generelt så er de billeder der får mest opmærksomhed, oftest dem der indeholder:

  • Mennesker
  • Børn
  • Dyr
  • Smil (tænder)
  • Øjne (især direkte øjnekontakt)
  • Kendisser
  • Modeller
  • Sex og sensualitet
  • Nærbilleder
  • Spændende/alternativ kameravinkle
  • Simpelt motiv uden for meget der ’støjer’ i baggrunden.
  • Surrealisme (noget der falder uden for det normale)
  • Markant belysning
  • Aktualitet (billeder af begivenheder som florerer i nyheder eller er forbundet med den nuværende periode, årstid, dag eller måske en forstående højtid)
  • Stærke farver/kontraster.
  • Tekst på billedet – dog max 20% tekst, ellers får det negativ indvirkning på spredningen af opslaget.
  • Billeder med dynamik (folk i bevægelse, midt i en handling).
  • Videothumbnail med cliffhanger motiv/’clickbait’ – f.eks. en lagkage i luften ét sek før den rammer en person

(… og mange mange flere)

Tegn og emojies

😀😁😍😝🥳😭🤢👹👍🏻👌🏻👀🗣💪🏻👨🏻‍🦰👼🏻👙👓🌂🦁🙈🐡🌿⭐🔥🍌🍑🍆🍖🍕🥫🍡🍭🍼🍵🍷🍾⚽🏹🥌🏆🥇🏵🎟🎬🎼🥁✎✔➤▶☛•©⏎✹➜➠↻⊠▉◆│⋐⊚◉✖ㅞ

Emojies er ikke bare små humørikoner, men også virkeligt gode blikfang. Det er små billeder og hvis de bruges korrekt, gør de brugeren i stand til hurtigt at afkode Facebook opslagets overordnede indhold. Emojies ’virker’ og folk stopper oftere op ved opslag med emojies end ved opslag uden.

Derudover så er er utalige tegn og symboler som du kan finde på et almindeligt keyboard som er tilladt at bruge på Facebook. Du kan finde en komplet oversigt her https://coolsymbol.com/

Selv du måske føler at små smilende ansigt ikke passer ind i din virksomheds brand, så gå alligevel på opdagelse. Der er masere af emojies, tegn og symboler i den mere seriøse ende, der giver opmærksomhed til dit opslag. Det kunne f.eks. være denne simple trekant ► som fungere fint i en punktopstilling.

► Blikfang
► Interaktion
► Tidsforbrug

Punktopstillinger er generelt et godt blikfang og noget som brugernes øje ofte stopper op ved og gennemlæser når man skimmer.

Punktopstilling 3 Facebook opslag

Punktopstilling 1 Facebook opslag

Overskrifter (Tekst) i Facebook opslag

Du bør altid sørge for at dit opslag har en iøjnefaldende og fængende overskrift. Selvom folk ikke gennemlæser hele din tekst, når de – i første omgang –  skimmer deres feed, så er overskriften i høj grad blikfang, hvis den altså bliver lavet ordentligt. Din overskrift bør være et sted mellem 12-18 ord (ca. 80 anslag +/- 10)

Visuelle elementer som virker godt i overskrifter er:

–       Versaler (STORE BOGSTAVER)
–       Symboler (!!! % ?) + emojies
–       Tal (statistik ”10 procent %”)

Versaler - facebook opslag

TEGN - Facebook opslag

TAL Facebook opslag

Overskrifter der enten er formuleret som et spørgsmål eller en løsning på et problem er ofte særdeles effektive. Det bør være henvendt direkte til brugerne med ”Du, dig, dine” og det bør appellere til noget som vedkommende gerne vil opnå eller noget Han/hun gerne vil undgå. Det kan eksempelvis være:

Du taler til Start på overskrift Eksempel
Drømme Sådan får du …!

Vil du gerne…?

Sådan får du succes på arbejdspladsen!

Vil du gerne tjene flere penge?

Frygt Undgå at …!

Hader du at…?

Undgå at dine børn bliver mobbet!

Hader du at blive solskoldet?

Fejl Stop med at …!

Er du også træt af at…?

Stop med at spilde penge på forkerte sko!

Er du træt af at din mad altid brænder på?

Usikkerhed Få styr på…!

Vidste du at …?

Få styr på din økonomi!

Vidste du at 15% betaler for meget for el?

Myter Derfor skal du…!

Kan du…?

Derfor skal du sove med silkestrømper!

Kan du bliver klogere af at drikke vin?

Læg mærke til at flere af formuleringerne fortæller, hvad brugere opnår ved at læse hele opslaget, og det frister ofte folk når de straks kan se en ’gevinst’.
Næsten samme princip gælder også, hvis du vil sælge et produkt. Lav en overskrift som fortæller, hvad folk får ud af at bruge dit produkt, frem for blot at skrive, hvad det er for et produkt.

Eksempel:

”Få lune fødder i efterårsmånederne” ><”Uldsokker fra Nike”

”Stærke ord” i overskriften kan også hjælpe med at skaffe opmærksomhed. Det er oftest ord som er en form for advarsel, tilbud eller som opfordrer til hurtig handling. Det kan være ord som ”Stop! Advarsel! VIND! UDSALG! Gratis! Skynd dig! Køb nu! Kun få tilbage!”

Tidsforbrug i Facebook opslag

Sådan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Tidsforbrug
Sådan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Tidsforbrug

Jo længere tid folk bruger på dit Facebook opslag, jo bedre …og endnu engang; mere spredning.

Allerede når folk stopper op og bare kigger på dit opslag, registreres som det Facebook kaldes ”dvelltime” og det ses som positivt.

Facebook tolker naturligt nok dvelltime som om at brugeren er stoppet for at læse tekst og se på billeder på det pågældende opslag. Det er derfor en klar fordel at have en lang tekst og billeder som brugeren har lyst til at gå på opdagelse i. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at en lang tekst er værdiløs, hvis brugerne ikke har lyst til at læse den.

Det samme princip gør sig gældende for video og folk er oftest tilbøjelige til bruge lang tid på opslag som indeholder video. Videoer på sociale medier får generelt 10 gange så meget interaktion som opslag uden.

Selv simple videoer, som f.eks. en montage af forskellige billeder, vil ofte få mere opmærksomhed end en enkelt stillebilede. Det er med andre ord en rigtige, rigtig god ide at bruge video i sine opslag.

Interaktion med dit Facebook opslag

Sådan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Interaktion

Interaktion er den helt store pointgiver når vi tale om at blive belønnet af Facebook. Interaktion er den væsentligste grund til at Ronaldos opslag bliver spredt hurtigt og meget. Selvom det ikke er en direkte interaktion, begynder Facebook at registrere interesse allerede når brugere laver ”dvelltime”. Udover dvelltime så registreres følgende interaktioner:

  • Reaktioner (Likes, Elsker, Haha, Wow, Ked)
  • Delinger
  • Kommentarer/svar (inkl. billeder, GIF’s, klistermærker og humørikoner”
  • Klik på billede (forstør)
  • Bladr
  • Klik på video
  • Klik på tags
  • Klik på link
  • Fold kommentarer ud
  • Klik på ”se mere”

Se om du kan lave dit opslag så folk fristes til at foretage en af de ovenstående interaktioner. Et godt tip er f.eks. at skrive så meget tekst, at noget af opslaget bliver gemt af en ”Se mere”- knap.

Sørg for at teksten ”knækker” et godt sted, så det bliver til en form for cliffhanger, som det er tilfældet i det følgende eksempel:

Se mere 2 - facebook opslag

På den måde lokker du brugerne til at klikke på ”Se mere” og derved interagerer med dit opslag. Husk at der er forskel på, hvor teksten knækker på forskellige platforme, så test dig frem og optimer evt. så den både knækker godt på de fleste mobiltelefoner og på computer.

Endelig skal du sørge for at afrunde dit opslag med en god ”CallToAction” – hvor du opfordrer til interaktion med opslaget: ”Like os”, ”følg os”, ”Klik på linket” eller endnu bedre, stil et spørgsmål som folk har lyst til at kommenterer på – Kommentarer tager længere tid at lave end f.eks. likes. og regnes derfor som mere værdifulde.

Du kan også vælge at bygge hele opslaget op omkring interaktion og bruge en opfordring eller et spørgsmål som overskrift.

  • ”Skriv ”Yeah!” i kommentarfeltet hvis du elsker kage”
  • ”Hvilken politiker vil du helst møde?”
  • ”Kender du en som vil blive glad for en gratis bog?”

Jeg håber at denne artikkel har gjort dig klogere på hvordan du bør lave dine Facebook opslag. Held og lykke med det

Læs også: Sådan opsætter på Facebook pixel i WordPress

Det gennemgående opslagseksemplet i denne artikel er et jeg lavede til Fotograf Kim K. Sørensen