SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag

10602
0

Vil du gerne have, at dine Facebook opslag bliver set, liket, kommenteret og delt af flest mulige? SĂ„ bĂžr du laver dine Facebook opslag ud fra BTI-princippet.

SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag BTI

Bliv set pÄ Facebook

NÄr vi er pÄ Facebook, sÄ bruger vi kun ganske fÄ sekunder pÄ at skimme hvert opslag i vores newsfeed. Hvis man gerne vil have at ens opslag bliver set, er det altsÄ alfa og omega, at man fanger brugernes opmÊrksomhed og vÊkker deres interesse med det sammen. Hvis det lykkedes, at fÄ folk til at stoppe op ved ens opslag, sÄ er nÊste skridt at fÄ dem til at lÊse/se mere af teksten, videoen eller hvad det end mÄtte vÊre man har slÄet op. Endelig sÄ vil man ofte gerne have folk til, at interagerer med opslaget enten via likes, delinger, tags, kommentarer m.m.

ForstÄ Facebook algoritmen

Hver gang vi lykkedes med at fÄ fanget folks opmÊrksomhed, fÄr dem til at bruge tid pÄ vores Facebook opslag og fÄr dem til at interagerer md vores opslag, sÄ belÞnner Facebook opslaget ved at vise det i newfeedet hos endnu flere Facebook brugere som sÄ igen kan stoppe op, se og interagerer, og Facebook belÞnner sÄ igen. Spredningen af et opslag sker altsÄ i runder eller som spiral om man vil.

Facebook opslag spredning

I udgangspunktet er alle (ubetalte) Facebook opslag fĂždt lige:
NÄr du skriver et Facebook opslag og poster det, sÄ dukker det op i feedet hos en lille gruppe mennesker. Uanset om man er verdensberÞmte Cristiano Ronaldo med over 120 millioner fÞlgere eller bare ukendte Hans Hansen, sÄ antallet af visninger i 1. runde officielt det samme. NÄr den fÞrste gruppe mennesker begynder at give opslaget opmÊrksomhed, sÄ vurderer Facebookalgoritmen, hvem og hvor mange mennesker som skal vÊre en del af anden runde og sÄ kÞrer spiralen indtil Facebook vurdere, at der ikke er nok ny opmÊrksomheden fra de mennesker som sidst har fÄet vist opslaget.

Hvor stor spredning man opnĂ„r, mĂ„les bla. i ”rĂŠkkevidde” som er det samlede antal unikke personer, som har fĂ„et vist indhold fra din side eller om din side pĂ„ deres skĂŠrm.

Allerede i 1. runde er det altsÄ en fordel at vÊre Ronaldo, eftersom der med alt sandsynlighed kommer ekstremt meget opmÊrksomhed.
”Runder” er en lidt forsimplet mĂ„de at se Facebooks spredningsalgoritme pĂ„, og i virkeligheden sker det hele ekstremt hurtigt og med overlap, sĂ„ det er ikke sĂ„dan at folk i 14. runde nĂždvendigvis fĂžrst fĂ„r vist opslaget langt senere end dem i 1. runde

Maksimer dine Facebook opslags rÊkkevidde

SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag - BTI som grafik

For at fÄ stÞrst mulig rÊkkevidde er et altsÄ vigtigt, at vide, hvordan man opbygger sine Facebook opslag sÄ de fÄr mest muligt opmÊrksomhed fra brugere og samtidigt bliver belÞnnet maksimalt af facebookalgoritmen. Til dette formÄl er BTI-princippet en god retningsline at fÞlge.

BTI stÄr for:

SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag - BTI forkortelse forklaret

Blikfang i Facebook opslag

SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Blikfang

Folk skal lĂŠgge mĂŠrke til netop dit Facebook opslag blandt mange andre i deres feed, skal du vĂŠre sikker at disse tre elementer er optimeret:

  • Billeder (eller Video-thumbnail)
  • Tegn og emojies
  • Tekst (overskrift, opsĂŠtningen)

Billeder

Facebook opslag billedeksempler

Det vigtigste blikfang i dit Facebook opslag vil oftest vÊre et billede. Sandsynligheden for at folk stopper op ved et opslag uden billede er langt mindre (ca. 75%) end ved opslag med billeder. Derfor bÞr dit opslag naturligvis have et virkelig godt billede som fanger Þjet, ogsÄ selvom dit primÊre indhold er din tekst. Husk ogsÄ at dit profilbillede er en del af blikfanget, sÄ det skal naturligvis ogsÄ vÊlges med omhu.

Er dit indhold en video bĂžr du ligeledes have et velvalgt stillbillede(”Thumbnail”) der vises i dit opslag fĂžr der klikkes pĂ„ ”afspil”. Hvis du ikke selv vĂŠlger en Thumbnail, vĂŠlger Facebook for dig og det er sjĂŠldent det mest optimale.

Rent teknisk sÄ bÞr dit billede:

  • VĂŠre i hĂžj oplĂžsning
  • Have god belysning sĂ„ motivet er tydeligt
  • Se godt ud pĂ„ mobiltelefoner (= Tydeligt motiv selv i lille format.)

VĂŠr ikke bange for at bruge smartphonens apps og filtre til at lave dine billeder.

Generelt sÄ er de billeder der fÄr mest opmÊrksomhed, oftest dem der indeholder:

  • Mennesker
  • BĂžrn
  • Dyr
  • Smil (tĂŠnder)
  • Øjne (isĂŠr direkte Ăžjnekontakt)
  • Kendisser
  • Modeller
  • Sex og sensualitet
  • NĂŠrbilleder
  • SpĂŠndende/alternativ kameravinkle
  • Simpelt motiv uden for meget der ’stĂžjer’ i baggrunden.
  • Surrealisme (noget der falder uden for det normale)
  • Markant belysning
  • Aktualitet (billeder af begivenheder som florerer i nyheder eller er forbundet med den nuvĂŠrende periode, Ă„rstid, dag eller mĂ„ske en forstĂ„ende hĂžjtid)
  • StĂŠrke farver/kontraster.
  • Tekst pĂ„ billedet – dog max 20% tekst, ellers fĂ„r det negativ indvirkning pĂ„ spredningen af opslaget.
  • Billeder med dynamik (folk i bevĂŠgelse, midt i en handling).
  • Videothumbnail med cliffhanger motiv/’clickbait’ – f.eks. en lagkage i luften Ă©t sek fĂžr den rammer en person

(… og mange mange flere)

Tegn og emojies

đŸ˜€đŸ˜đŸ˜đŸ˜đŸ„łđŸ˜­đŸ€ąđŸ‘čđŸ‘đŸ»đŸ‘ŒđŸ»đŸ‘€đŸ—ŁđŸ’ȘđŸ»đŸ‘šđŸ»â€đŸŠ°đŸ‘ŒđŸ»đŸ‘™đŸ‘“đŸŒ‚đŸŠđŸ™ˆđŸĄđŸŒżâ­đŸ”„đŸŒđŸ‘đŸ†đŸ–đŸ•đŸ„«đŸĄđŸ­đŸŒđŸ”đŸ·đŸŸâšœđŸčđŸ„ŒđŸ†đŸ„‡đŸ”đŸŽŸđŸŽŹđŸŽŒđŸ„âœŽâœ”âž€â–¶â˜›â€ąÂ©âŽâœčâžœâž â†»âŠ â–‰â—†â”‚â‹âŠšâ—‰âœ–ă…ž

Emojies er ikke bare smĂ„ humĂžrikoner, men ogsĂ„ virkeligt gode blikfang. Det er smĂ„ billeder og hvis de bruges korrekt, gĂžr de brugeren i stand til hurtigt at afkode Facebook opslagets overordnede indhold. Emojies ’virker’ og folk stopper oftere op ved opslag med emojies end ved opslag uden.

Derudover sÄ er er utalige tegn og symboler som du kan finde pÄ et almindeligt keyboard som er tilladt at bruge pÄ Facebook. Du kan finde en komplet oversigt her https://coolsymbol.com/

Selv du mĂ„ske fĂžler at smĂ„ smilende ansigt ikke passer ind i din virksomheds brand, sĂ„ gĂ„ alligevel pĂ„ opdagelse. Der er masere af emojies, tegn og symboler i den mere seriĂžse ende, der giver opmĂŠrksomhed til dit opslag. Det kunne f.eks. vĂŠre denne simple trekant â–ș som fungere fint i en punktopstilling.

â–ș Blikfang
â–ș Interaktion
â–ș Tidsforbrug

Punktopstillinger er generelt et godt blikfang og noget som brugernes Þje ofte stopper op ved og gennemlÊser nÄr man skimmer.

Punktopstilling 3 Facebook opslag

Punktopstilling 1 Facebook opslag

Overskrifter (Tekst) i Facebook opslag

Du bĂžr altid sĂžrge for at dit opslag har en iĂžjnefaldende og fĂŠngende overskrift. Selvom folk ikke gennemlĂŠser hele din tekst, nĂ„r de – i fĂžrste omgang –  skimmer deres feed, sĂ„ er overskriften i hĂžj grad blikfang, hvis den altsĂ„ bliver lavet ordentligt. Din overskrift bĂžr vĂŠre et sted mellem 12-18 ord (ca. 80 anslag +/- 10)

Visuelle elementer som virker godt i overskrifter er:

–       Versaler (STORE BOGSTAVER)
–       Symboler (!!! % ?) + emojies
–       Tal (statistik ”10 procent %”)

Versaler - facebook opslag

TEGN - Facebook opslag

TAL Facebook opslag

Overskrifter der enten er formuleret som et spĂžrgsmĂ„l eller en lĂžsning pĂ„ et problem er ofte sĂŠrdeles effektive. Det bĂžr vĂŠre henvendt direkte til brugerne med ”Du, dig, dine” og det bĂžr appellere til noget som vedkommende gerne vil opnĂ„ eller noget Han/hun gerne vil undgĂ„. Det kan eksempelvis vĂŠre:

Du taler til Start pÄ overskrift Eksempel
DrÞmme SÄdan fÄr du 
!

Vil du gerne
?

SÄdan fÄr du succes pÄ arbejdspladsen!

Vil du gerne tjene flere penge?

Frygt UndgÄ at 
!

Hader du at
?

UndgÄ at dine bÞrn bliver mobbet!

Hader du at blive solskoldet?

Fejl Stop med at 
!

Er du ogsÄ trÊt af at
?

Stop med at spilde penge pÄ forkerte sko!

Er du trÊt af at din mad altid brÊnder pÄ?

Usikkerhed FĂ„ styr pÄ !

Vidste du at 
?

FÄ styr pÄ din Þkonomi!

Vidste du at 15% betaler for meget for el?

Myter Derfor skal du
!

Kan du
?

Derfor skal du sove med silkestrĂžmper!

Kan du bliver klogere af at drikke vin?

LĂŠg mĂŠrke til at flere af formuleringerne fortĂŠller, hvad brugere opnĂ„r ved at lĂŠse hele opslaget, og det frister ofte folk nĂ„r de straks kan se en ’gevinst’.
NÊsten samme princip gÊlder ogsÄ, hvis du vil sÊlge et produkt. Lav en overskrift som fortÊller, hvad folk fÄr ud af at bruge dit produkt, frem for blot at skrive, hvad det er for et produkt.

Eksempel:

”FĂ„ lune fĂždder i efterĂ„rsmĂ„nederne” ><”Uldsokker fra Nike”

”StĂŠrke ord” i overskriften kan ogsĂ„ hjĂŠlpe med at skaffe opmĂŠrksomhed. Det er oftest ord som er en form for advarsel, tilbud eller som opfordrer til hurtig handling. Det kan vĂŠre ord som ”Stop! Advarsel! VIND! UDSALG! Gratis! Skynd dig! KĂžb nu! Kun fĂ„ tilbage!”

Tidsforbrug i Facebook opslag

SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Tidsforbrug
SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Tidsforbrug

Jo lÊngere tid folk bruger pÄ dit Facebook opslag, jo bedre 
og endnu engang; mere spredning.

Allerede nĂ„r folk stopper op og bare kigger pĂ„ dit opslag, registreres som det Facebook kaldes ”dvelltime” og det ses som positivt.

Facebook tolker naturligt nok dvelltime som om at brugeren er stoppet for at lÊse tekst og se pÄ billeder pÄ det pÄgÊldende opslag. Det er derfor en klar fordel at have en lang tekst og billeder som brugeren har lyst til at gÄ pÄ opdagelse i. Man skal selvfÞlgelig vÊre opmÊrksom pÄ, at en lang tekst er vÊrdilÞs, hvis brugerne ikke har lyst til at lÊse den.

Det samme princip gÞr sig gÊldende for video og folk er oftest tilbÞjelige til bruge lang tid pÄ opslag som indeholder video. Videoer pÄ sociale medier fÄr generelt 10 gange sÄ meget interaktion som opslag uden.

Selv simple videoer, som f.eks. en montage af forskellige billeder, vil ofte fÄ mere opmÊrksomhed end en enkelt stillebilede. Det er med andre ord en rigtige, rigtig god ide at bruge video i sine opslag.

Interaktion med dit Facebook opslag

SÄdan laver du et effektivt Facebook opslag BTI Interaktion

Interaktion er den helt store pointgiver nĂ„r vi tale om at blive belĂžnnet af Facebook. Interaktion er den vĂŠsentligste grund til at Ronaldos opslag bliver spredt hurtigt og meget. Selvom det ikke er en direkte interaktion, begynder Facebook at registrere interesse allerede nĂ„r brugere laver ”dvelltime”. Udover dvelltime sĂ„ registreres fĂžlgende interaktioner:

  • Reaktioner (Likes, Elsker, Haha, Wow, Ked)
  • Delinger
  • Kommentarer/svar (inkl. billeder, GIF’s, klistermĂŠrker og humĂžrikoner”
  • Klik pĂ„ billede (forstĂžr)
  • Bladr
  • Klik pĂ„ video
  • Klik pĂ„ tags
  • Klik pĂ„ link
  • Fold kommentarer ud
  • Klik pĂ„ ”se mere”

Se om du kan lave dit opslag sĂ„ folk fristes til at foretage en af de ovenstĂ„ende interaktioner. Et godt tip er f.eks. at skrive sĂ„ meget tekst, at noget af opslaget bliver gemt af en ”Se mere”- knap.

SĂžrg for at teksten ”knĂŠkker” et godt sted, sĂ„ det bliver til en form for cliffhanger, som det er tilfĂŠldet i det fĂžlgende eksempel:

Se mere 2 - facebook opslag

PĂ„ den mĂ„de lokker du brugerne til at klikke pĂ„ ”Se mere” og derved interagerer med dit opslag. Husk at der er forskel pĂ„, hvor teksten knĂŠkker pĂ„ forskellige platforme, sĂ„ test dig frem og optimer evt. sĂ„ den bĂ„de knĂŠkker godt pĂ„ de fleste mobiltelefoner og pĂ„ computer.

Endelig skal du sĂžrge for at afrunde dit opslag med en god ”CallToAction” – hvor du opfordrer til interaktion med opslaget: ”Like os”, ”fĂžlg os”, ”Klik pĂ„ linket” eller endnu bedre, stil et spĂžrgsmĂ„l som folk har lyst til at kommenterer pĂ„ – Kommentarer tager lĂŠngere tid at lave end f.eks. likes. og regnes derfor som mere vĂŠrdifulde.

Du kan ogsÄ vÊlge at bygge hele opslaget op omkring interaktion og bruge en opfordring eller et spÞrgsmÄl som overskrift.

  • ”Skriv ”Yeah!” i kommentarfeltet hvis du elsker kage”
  • ”Hvilken politiker vil du helst mĂžde?”
  • ”Kender du en som vil blive glad for en gratis bog?”

Jeg hÄber at denne artikkel har gjort dig klogere pÄ hvordan du bÞr lave dine Facebook opslag. Held og lykke med det

LÊs ogsÄ: SÄdan opsÊtter pÄ Facebook pixel i WordPress

Det gennemgĂ„ende opslagseksemplet i denne artikel er et jeg lavede til Fotograf Kim K. SĂžrensenÂ