Sådan sporer du dine Facebookannoncer i Google Analytic

111
0

Det er ganske simpelt at sporer Facebook annoncer i Google Analytic, så man har mulighed for at følge trafik og performance.
Måden man gør det på er ved at tilføje unikke parametre til annoncens webadresse/URL’en. Denne form for sporing kaldes også UTM tracking.
Mange gør brug af Campaign URL Builder, men der er en letter måde at gøre det på når du bruger Facebook.

Opsæt sporing af dine Facebook annoncer

Når du opretter en annonce i Facebook, har du mulighed for at tilføje “Webadresseparametre” (Under Sporing”).

Track facebook annoncering i google analytic 1

Naviger til den den annonce du ønsker at tracke.

Under “Sporing” klikker du på “Opret parametre for webadresse”

Du kan nu indtaste de parametre som du ønsker overført til f.eks. Google Analytic.

“Kampagnekilde” og “Kampagnemedie” er blot navnefelter som du egentligt frit kan døbe som du vil. Jeg plejer bare at skrive “Facebook” og “Ads”

Når du udfylder “Kampagnenavn” og “Kampagneindhold” kan du vælge det tilsvarende dynamiske parameter (dem i tuborgklammer {}) fra dropdownmenuen.

Jeg plejer at vælge {{campaign.name}} og {{adset.name}}

Du har opså mulighed for at klikke “Tilføj parametre”, hvis du ønsker flere parametre tilføjet til URL’en. Det kunne f.eks. være annoncenavnet ({{ad.name}} eller id-numre.

Track facebook annoncering i google analytic 3

Efter du har klikket “Anvend” kan du se det samlede websiteparametrene (UTM kode).

UTM Tracking i Facebook
Fordi du valgt dynamiske parametre, så kan du bruge UTM-koden til alle dine andre annoncer. Du skal blot copy-paste den ind i “webadresseparametre” på dine andre annoncer.

Du kan evt blot kopiere min her:

Uden Annoncenavn: 

utm_source=facebook&utm_medium=ads&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}

Med annoncenavn

utm_source=facebook&utm_medium=ads&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}&Annoncenavn={{ad.name}}

Når du offentliggøre dine Facebookannoncer med UTM-tracking kan du løbende følge med i Google Analytic her

(4 er de to navne som du har givet “Kampagnekilde” og “Kampagnemedie”)

Track facebook annoncering i google analytic 5

Under “Primære dimensioner:” kan du ændre “Andet” til “Kampagne” (findes under “Benyttes ofte”) og hvis du også ændre “sekundære dimensioner”(boksen under “kampagne”) til “Annonceindhold”. Så får du vist Kampagne navn og annoncesæt navn i overskuelige kolonner. Under “sekundære dimensioner” kan du alternativt vælge “Tilpasset variable” og få vist de ekstra parametre du evt. har tilføjet (f.eks. annoncenavn)

Track facebook annoncering i google analytic 6